Hoe schrijf je een goede webtekst?
28 juli 2021 

Hoe schrijf je een goede webtekst?

Heb jij een affiliate website, webshop of ander soort site? Wil jij ook goede webteksten schrijven maar weet je niet hoe je dit moet doen? Mooi dan ben je hier goed want ik ga je uitleggen en tips geven over hoe ook jij goede webteksten schrijft!

Wist jij dat een gemiddelde bezoeker binnen 3 tot 5 seconden beslist of dat ie blijft of verder op zoek gaat! Zorg dus dat je direct de aandacht PAKT!

Heb je nog niet veel ervaring met het schrijven van webteksten en kun je wel wat hulp gebruiken? Doe dan net als ik en koop een cursus webteksten schrijven van DoYouCopy. 

De cursus copywriting van DoYouCopy heeft er mede aan bij gedragen dat ik deze tekst heb kunnen schrijven. Maar zonder de hier onder vermeldde tips ga je niet gevonden worden, dus lees absoluut verder.

Inhoudsopgave

[[showindex]]

Wat is het belangrijkste van een goede webtekst?

Je lezer in één oogopslag laten zien welke boodschap jij hebt is het belangrijkste van een goede tekst voor je website.

De gemiddelde online bezoeker is ongeduldig en gemakzuchtig dus snel en makkelijk zijn de belangrijkste punten om jouw bezoeker vast te houden. 

Zorg er dus voor dat je binnen 3 seconden de aandacht van de bezoeker hebt getrokken. Duurt het meer dan 4 seconden dan zijn ze weg.

Het gekke is dat we ons met z’n allen niet realiseren dat we vervolgens weer meer tijd kwijt zijn met het (online) zoeken naar de oplossing van ons probleem. 

Soms kun je beter iets meer de tijd nemen want de kans is groot dat de oplossing ook al in het eerste artikel stond wat je had gevonden! Uiteindelijk willen we allemaal een webtekst maken waar we de bezoeker mee helpen.

Ja, het is een gekke wereld die online wereld!

webtekst schrijven

Je webtekst word gescand, niet gelezen

Als jij zelf voor het eerst een tekst ziet wat doe je dan….Juist je scrolt de hele tekst door en kijkt naar de titels, tussenkopjes, lijstjes en afbeeldingen.

Als dit jou genoeg triggert ga je de tekst pas echt lezen. En als die tekst interessant genoeg is dan lees je hem ook nog helemaal uit.

Maar waar zit dan het verschil tussen de ene en de andere webtekst. Waarom spreekt de ene webtekst je meer aan dan de andere en lees je die helemaal uit. Terwijl een andere tekst met dezelfde informatie door jou wordt weg geklikt.

Dit heeft met verschillende factoren te maken. Een goede webtekst voldoet aan een paar simpele eisen. Als jij je daar aan houdt dan word ook jou tekst van A tot Z gelezen.


Doel van je Webteksten

Doel van je webtekst

Voor je met ‘pen en papier’ 🤓 aan de slag gaat is het belangrijk om het doel te bepalen van de webtekst die je gaat schrijven.

Wil je met je tekst informatie verstrekken over een bepaald onderwerp of wil je iets verkopen? Dit zijn twee hele verschillende doelen. Het is dus belangrijk om het doel van  je tekst zo duidelijk mogelijk te hebben voordat je gaat schrijven.

Een aantal voorbeelden van tekstdoelen zijn 

  • Activeren
  • Amuseren
  • Informeren
  • Adviseren
  • Overtuigen

Naast het doel van je tekst is het ook belangrijk om te weten wie je doelgroep is. 

Je kunt via Google Analytics inzicht krijgen in de mensen die jouw website bezoeken. Zijn het meer mannen dan vrouwen, in welke leeftijdscategorie en welke interesses hebben jouw bezoekers. Dit zijn belangrijke zaken die belangrijk zijn om te weten.

Zo kun je beter bepalen of je de bezoeker van je webtekst met u of je aanspreekt. Of dat je tekst op formele wijze moet zijn geschreven of meer informeel met misschien wel een grapje hier en daar. Neem de tijd om hier achter te komen zodat je tekst goed aansluit op jouw doelgroep.

Een goede webtekst maken doe je zo!

  • Maak een duidelijke keus in het gebruik van u of je in je tekst (doe dit op je hele website)
  • Schrijf je webteksten in eenvoudige taal die voor iedereen duidelijk en begrijpend is
  • Spreek je lezer direct aan
  • Links uitgelijnde tekst werkt het best
  • Zorg dat het duidelijk is welke boodschap je brengt
  • Maak korte zinnen dat leest een tekst makkelijker
  • Kleine alinea’s, hou het overzichtelijk voor de lezer
  • Hanteer een Actieve schrijfstijl
  • Beperk schuin, dik gedrukt en onderstreepte woorden
  • Gebruik leestekens op de juiste manier
  • Zorg dat afkortingen bekend zijn, vermeld ze minimaal 1x voluit in je tekst
  • Zoekwoorden gebruiken, alleen dan zul je gevonden worden
  • Gebruik maar één H1 kop in je tekst
  • Gebruik je zoekwoorden ook in je tussenkoppen (H2,H3) 
  • Geef tips waar mensen extra informatie kunnen vinden

    TIP:

    Ben jij op zoek naar een goede copywriting cursus dan kan de 30 dagen cursus copywriting van Doyoycopy iets voor jou zijn lees hier mijn ervaring hiermee >>>

Zo schrijf je een goede webtekst

Zoals ik al eerder heb geschreven scannen de bezoekers van je website de tekst eerst en beoordelen daarna of ze ook echt de hele tekst lezen. Dit geld ook voor de zoekmachines!

Het moet ook voor de zoekmachines duidelijk zijn waar jouw webtekst over gaat. Als jouw webtekst goed aansluit op een bepaalde zoekopdracht zul jij hoog scoren in de zoekresultaten.

Het is belangrijk dat jij van tevoren bepaald wie jij met je tekst wilt bereiken. Wat is het doel van je tekst. 

  • Wil je dat de bezoeker geïnformeerd wordt.
    Je kunt een informatieve tekst schrijven om de bezoeker verder te helpen met zijn vraag of ‘probleem’. Na het lezen van je tekst moet hij/zij het antwoord op zijn vraag gevonden hebben. Zorg ervoor dat de bezoeker via interne links nog meer informatie op jouw website kan vinden.

  • Wil jij dat je bezoeker een actie onderneemt na het lezen van je tekst.
    Het is belangrijk dat je gebruik maakt van een duidelijke Call to Action als jij iets aan je bezoeker wilt verkopen. Zorg ervoor dat de bezoeker niet hoeft te zoeken maar dat het meteen duidelijk is hoe en waar gekocht kan worden. Alleen dan maak je de beste kans op verkoop.

  • Moet de bezoeker contact met je opnemen
    Wil jij dat de bezoeker een offerte aanvraag indient of zich inschrijft voor een nieuwsbrief dan moet het duidelijk en makkelijk zijn waar en hoe hij dit kan doen.

Zo zie je dat het van tevoren duidelijk moet zijn wat jij met je tekst wilt bereiken. Een blog of webtekst moet eenvoudige taal, aansprekende tussenkoppen en korte zinnen hebben.

Ook moet je weten wie je doelgroep is zodat je deze op de juiste manier aanspreekt. 

SEO voor je webteksten

Zoekwoorden gebruiken is cruciaal om gevonden te worden in de zoekmachines. Dus voor je start met je wervende webtekst is het belangrijk dat je een gedegen zoekwoordenonderzoek hebt uitgevoerd.

De enige manier om gevonden te worden is door zoekwoorden in je tekst op te nemen. Dit kun je doen door gebruik te maken van verschillende gratis zoekwoorden tools.

De zoekwoorden tool die ik gebruik is Ubersuggest, hier kun je iedere dag een aantal gratis opdrachten opgeven. Je krijgt precies te zien welke zoekwoorden er gebruikt worden bij het onderwerp waar jij je tekst over wil schrijven.

Ook de keyword-tool van Google Adwords is een gratis tool die je kan helpen bij het vinden van de relevante zoekwoorden voor jouw webtekst.

Het is belangrijk om de goede zoekwoorden te gebruiken. Maar zorg er vooral voor dat je teksten goed leesbaar zijn voor de bezoeker. Ook met het gebruik van long tail zoektermen heb je eerder kans om gevonden te worden.

Teksten die speciaal op de zoekmachines zijn geschreven zullen lager scoren dan teksten die informatief en voor de bezoeker geschreven zijn. 

Ook de opbouw en structuur van je webpagina zijn belangrijk. De Google robots indexeren webpagina’s op een bepaalde manier en als jij je aan deze structuur houdt zal dit sneller gebeuren.


Copywriting cursus van DoyouCopy voor € 19,-

affiliate marketing revolutie kopen

Waar moet jouw webtekst aan voldoen om hoog te scoren in Google

Je weet nu hoe je een goede webtekst schrijft. Het is belangrijk om gebruik te maken van een H1 titel en H2 en H3 sub koppen. Ik leg je hier nog iets meer over uit.

  1. H1 hoofdtitel

Je pagina of bericht mag maar één H1 kop hebben. In deze titel verwerk je je hoofd zoekwoord. Dit is doorgaans niet zo moeilijk want dit is meestal ook het hoofd onderwerp van je artikel. 

Bij de indexering van je pagina leest Google als eerste de hoofdtitel (H1). Je snapt dus wel waarom je belangrijkste zoekwoord hierin moet staan. Zo is het voor Google meteen duidelijk waar je blog over gaat.

TIP: Zorg ervoor dat je zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in je titel staat

2. De Inleiding

In de eerste paar zinnen maak je duidelijk waar jouw artikel over gaat. Dit is de eerste alinea van ca. 100 woorden. Ook hierin vermeld jij je hoofd zoekwoord. Hoe verder dit vooraan in de alinea staat hoe beter!

TIP: Let erop dat je logische zinnen maakt en zorg dat je tekst goed leesbaar is voor je bezoeker

3. Subtitels van je artikel

Deel je blog op een goed leesbare manier in. Denk hierbij aan een boek wat ook bestaat uit verschillende hoofdstukken, alinea’s en tussen ruimtes. Dit maakt het lees-genot en lees-gemak groter, dit geldt ook voor jouw artikel.

De sub-koppen die je gebruikt worden geschreven in H2. Gebruik ook in deze subkoppen je zoekwoorden. Overdrijf dit niet want dat is niet goed.

Alle andere koppen die je kunt gebruiken zijn H3, H4, H5. Probeer niet teveel subkoppen te gebruiken. Als jij je webtekst op je bedrijfs- hobby- of affiliate marketing website kunt onderverdelen met alleen H2, H3 koppen dan is dat al goed.

Iedere subkop na de H1 zal minder waarde hebben voor Google!

4. Opmaak

Zorg voor voldoende afbeeldingen, video’s, infographics en lijstjes op je pagina. Jij vind het ook prettig om een opgemaakte tekst te lezen in plaats van een droge opsomming aan tekst zonder opmaak.

Mensen zijn nou eenmaal visueel ingesteld en moeten iedere keer weer even extra geprikkeld worden. Op deze manier hou je ook de aandacht vast en is de kans groter dat ze verder lezen.

Ook Google vind het belangrijk dat een tekst is voorzien van afbeeldingen. 

Zorg er altijd voor dat je afbeelding een eigen bestandsnaam, titel en -alt- tekst heeft. Ook hier is het goed om je zoekwoord weer in te vermelden. 

Google kan (nog) geen afbeelding zien en door je afbeelding op deze manier te optimaliseren zul je sneller gevonden worden.

5. URL en Meta Description

Ook je url is belangrijk zorg dat deze zo duidelijk mogelijk is. Altijd je zoekwoord erin verwerken en zo min mogelijk / -tekens gebruiken.

Dus bouwjeonlinebusinessgids.nl/webtekst-schrijven/, is een goede korte url.

Ook de Meta Description die getoond word bij de zoekresultaten is belangrijk om op te geven. Zorg dat dit een pakkende tekst is waarbij het onderwerp van het artikel duidelijk is.

 Metadiscription

5. Call to Action

Als jij de bezoeker na het lezen van je artikel een actie wil laten ondernemen zorg er dan voor dat er een duidelijke CTA ofwel Call To Action knop is. Het moet duidelijk zijn wat je bezoeker ‘moet’ doen.

Wil jij ..

  • Dat het product word gekocht 
  • Een inschrijving op je nieuwsbrief volgt
  • Offerte aanvraag word ingevuld
  • Gratis e-book wordt gedownload
  • Een video bekeken wordt enz.

Het maakt niet uit wat jij wilt wat er gedaan moet worden als je de bezoeker maar actief die kant opstuurt.

6. Interne linkbuilding

Maak van je website één groot spinnenweb. Als jij in je artikel een interne link toevoegt naar een ander relevant artikel op jouw site dan kan de bezoeker zo op een makkelijke manier door je website gaan.

Hoe langer jij de bezoeker op je website houd hoe beter dit is. 

Ten eerste betekent dit dat jij de juiste informatie verstrekt en de bezoeker helpt bij zijn ‘probleem’. Ten tweede ziet Google dit als positief en zal het jouw webtekst weer hoger plaatsen in de zoekresultaten.

En dat betekent meer bezoekers 🥳! En meer bezoekers leiden tot meer acties!

wervende-teksten-schrijven-met-de-online-cursus-van-doyoucopy-1

Toegift: voor het schrijven van webteksten

✅ Controleren & laten controleren 

Eindelijk heb je dan je goede webtekst geschreven en nu wil je deze zo snel mogelijk online zetten. Het is een hele kluif geweest om aan alle ‘regels’ te voldoen en nu ben je het eigenlijk wel een beetje zat om de tekst nogmaals door te nemen.

Ik snap het helemaal, want dat heb ik ook!

Wat ik altijd doe en dit wil ik jou ook adviseren, laat iemand anders je tekst lezen. En dan het liefst iemand die ook eventueel spelfouten eruit kan halen.

Niks is zo vervelend als teksten met veel spelfouten. Als je een onbevangen persoon jouw tekst laat lezen worden eventuele kromme zinnen ook eerder opgemerkt. En natuurlijk vergissen is menselijk. Mijn teksten zijn ook niet allemaal perfect! 😫

Een ander persoon kan je na het lezen ook precies vertellen of je hebt beantwoord aan het doel van de tekst. Vraag dus altijd iemand anders om jouw teksten door te lezen, ik doe dit ook altijd en dat werkt perfect!

TIP: Maak eigen unieke waardevolle content. 

Ga niks kopiëren en plakken van andere websites Google zal je daarvoor straffen en je niet of lager in de zoekresultaten zetten.


Goede webteksten schrijven start met de 30 dagen cursus copywriting van Doyoycopy
lees hier mijn review >>>




Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down