
Wat zijn NFT whitelist (s) en hoe kom je ervoor in aanmerking
In dit artikel ga ik je een inkijkje geven in de gekke wereld van de whitelists en je uitleggen hoe ze de NFT space stormenderhand hebben veroverd.
Het voordeel wat jij kunt halen uit een whitelist plek is dat je waarschijnlijk een NFT voor de mintprijs kunt bemachtigen.
Ik schrijf hier ‘waarschijnlijk’ omdat er heel vaak meer mensen op de whitelist komen dan dat er mints te vergeven zijn.
Whitelists zijn in een korte tijd zo populair geworden bij creators van projecten dat ze soms de meest rare dingen doen om mensen uit te nodigen.
Je draagt dan wel bij aan het bouwen van community en zorgt voor veel likes, maar daadwerkelijk wordt jij er niet altijd beter van.
Het is dus vooral het project wat veel baat heeft bij het fenomeen whitelists.
Maar eerst gaan we eens bekijken wat een whitelist nou eigenlijk is en hoe het meestal in zijn werk gaat.
Elk project heeft weer zijn eigen manier van campagne voeren dus grote verschillen kunnen bestaan.
Inhoudsopgave
Wat is een whitelist en hoe werkt het?
Een whitelist betekent dat een wallet adres moet worden goedgekeurd voorafgaand aan het mintingproces van een NFT set.
Dat houd in dat men in de gelegenheid is om in te tekenen en de specifieke NFT te verkrijgen op een vooraf bepaald tijdstip.
Je hebt zo dus voorrang op andere geïnteresseerden.
Verschillende projecten hebben elk hun eigen manier om een whitelist traject uit te zetten.
Er zijn wel overeenkomsten maar ook net zo veel verschillen als dat er projecten zijn.
Waarom zijn whitelists belangrijk?
Whitelists zijn betekenisvol omdat ze zogenaamde gas-wars voorkomen.
Om aan te geven, als een project gemint wordt storten mensen zich massaal op het zelfde moment hierop.
Daardoor ontstaat er gedrang op de blockchain wat hoge gasfee tot gevolg heeft.
Bij een whitelist project kunnen de uitverkorenen vaak gedurende 24 uur hun NFT ‘ophalen’ waardoor de gas-fee dus laag kan blijven.
Whitelists geven verzamelaars gelijke kansen. Collectors die namelijk vanwege hoge gas-fee eventueel zouden moeten afhaken krijgen nu een kans via de whitelist.
Whitelists dragen bij aan het organisch groeien van een community zonder dat bots het systeem kunnen hacken.
Hoe kom je in aanmerking voor de whitelist?
Je kunt op verschillende manieren in aanmerking komen voor een whitelist, het vraagt wel bijna altijd actieve betrokkenheid.
- Om op een whitelist te komen moet je er vroeg bij zijn.
Dat betekent dat je de discord van een project moet volgen. Vaak is het zo dat projecten een gelimiteerd aantal leden de kans geven op de whitelist te komen.
Kom je te laat dan maak je geen kans meer op de whitelist.
- Sommige project discords gebruiken betrokkenheid als middel om leden te belonen.
Degene die in de discord actief zijn moeten een bepaalde rang zien te halen en als ze hierin slagen komen ze op de whitelist. - Sommige projecten laten hun leden een whitelist plaats verdienen door ze de taak te geven nieuwe leden uit te nodigen.
Hebben ze zo een bepaald aantal nieuwe leden uitgenodigd dan worden ze op de whitelist geplaatst. - Andere projecten houden zelfs loterijen en degene die wint krijgt de begeerde plek op de whitelist.
Zoals al gezegd is elk project verschillend en heeft zijn eigen methode van whitelisting.
Een van de huidige meest bekende methodes is het whitelist spel of game.
Voltura Labs is hier in november mee begonnen om hun Psychedelics Anonymous collectie onder de aandacht te brengen.
Dat heeft niet alleen gezorgd voor actieve participatie en opwinding voor de collectie, het heeft het ook het aantal volgers snel doen groeien van 5K naar 60K volgers binnen enkele weken!
De game achter het Psychedelics Anonymous whitelist project
Voltura Labs heeft een aantal tactieken geïmplementeerd om het publiek aan zich te binden tijdens de whitelisting.
Als voorbeeld hiervan is dat er een Tweet gedropt werd met daarin een vraag. Als antwoord op die tweet werd aangegeven dat iedereen die de 1e tweet had beantwoord op de whitelist was gezet.
Hieruit bleek dat iedereen die het project directe steun had gegeven werden beloond in de vorm van een whitelist plek.
Waarom geeft dat nou zoveel effect?
Deze, ik zou haast willen zeggen, guerrilla achtige manier van marketing voeren moedigt je aan om je te binden en je Twitter notificaties aan te zetten zodat je nooit een tweet mist.
Dit laatste omdat elke tweet dus kan betekenen dat je een whitelist plaats hebt verdiend.
Voltura Labs heeft deze whitelist tactiek vaak toegepast alleen maar om er voor te zorgen dat volgers hun notificaties aanzetten om geen tweet te hoeven missen.
Deze tactiek is inmiddels door veel andere projecten gevolgd.
Binnen enkele seconden nadat een tweet is geplaatst worden er zo honderden likes ontvangen, wat het pure volume van community betrokkenheid weerspiegelt.
Voltura werkte ook met raadseltjes, en in de whitelist voor game#5 werd de community gevraagd om zinnen te ontrafelen waarbij de 1e 20 mensen die dit goed deden op de whitelist zouden worden geplaatst.
Ook maakte hij gebruik van raadspelletjes zoals het voorspellen van de tijd dat hij ‘on screen’ zou zijn.
Hierdoor wist hij bij de community het gevoel aan te wakkeren altijd oplettend te zijn.
Er zijn sindsdien al 13 verschillende whitelist games gehouden en men stopt pas als alle benodigde 9000 mensen op de whitelist staan.
De community
Gaan we nu eens bekijken wat deze whitelist games hebben gedaan met de community van het project van Voltura Labs en uiteindelijk de Psychedelics Anonymous?
De eerste tweet werd verzonden wat gelijk al 439K retweets opleverde, 15K likes en ze hebben sindsdien na nog eens 19 tweets meer dan 41K followers gekregen.
De grote aandacht voor het project is van een ongekende orde en het resultaat van de promotie en marketing van het whitelist game.
Daar waar eerdere projecten ervoor zorgden dat collectors hun zaakjes prima voorbereid hadden, zorgde de introductie van de whitelist game ervoor dat verzamelaars voortdurend alert waren op mededelingen en acties.
Het project is niet alleen gegroeid maar de community is ook erg geboeid geraakt, zeer actief en betrokken bij elke tweet.
Er zijn community leden die creatieve video’s op twitter hebben gepost, er is sprake van kunst gemaakt door fans en, meest bijzonder, er bestaat een soort van verafgoding als steun voor het project.
De community leden leggen niet allen zoveel moeite aan de dag om op de whitelist te komen, ze willen onderdeel zijn van al wat er gebeurt.
Dit mag best als bijzonder beschouwd worden.
Sinds dat Voltura met de whitelist games begon hebben een aantal projecten hun voorbeeld gevolgd.
Voltura heeft de lat hoog gelegd met zijn marketing van het project, zijn community betrokkenheid en zijn leiderschap.
Zijn community is duidelijk altijd voorbereid op aanstaande projecten.
De NFT space veranderd elke dag, nieuwe ideeën komen en gaan, wat bewijst hoe innovatief en experimenteel de NFT wereld is.
Wat vandaag hot is hoeft het morgen niet meer te zijn.
En dat geld wellicht ook voor de whitelists.
Als je op YouTube gaat rondkijken kom je al behoorlijk wat kritische filmpjes tegen over de whitelists.
Of whitelists dus in de toekomst net zo veel waarde gaan hebben als nu het geval is valt te betwijfelen.
Zorg dat je altijd zelf je onderzoek doet naar een project en naar hoe het whitelist programma eruit ziet.
Laat je niet gek maken en weet dat je op de secundaire markt kort na reveal van een project vaak ook goed inkopen kunt doen.
Wil jij leren handelen in NFTs dan is de NFT cursus van Mitchel van Duuren zeker een aanrader!