
SEO voor beginners | Ja, waar moet je beginnen?
Vraag jij je af waar je moet beginnen met SEO voor je affiliate marketing website? Heb je wel eens van zoekmachineoptimalisatie gehoord maar heb je geen idee hoe je dit moet doen. Dan ben je hier goed want ik ga jou helpen in dit artikel SEO voor beginners met tips, handleiding en checklist.
Zie het als de zelfstudie voor seo-beginners 👍🏻!
- Wat is SEO?
- Hoe werkt SEO?
- Klaar voor de start SEO beginners ?
- Waar bestaat zoekmachineoptimalisatie uit?
- Verder met de seo handleiding voor beginners
- Waar moet je hoofd zoekwoord zeker staan?
- Waarom is interne linkbuilding belangrijk voor je SEO?
- Verwijder dode links op je website
- Zoekwoordenonderzoek
- Tools voor SEO
- Conclusie
- SEO handleiding voor beginners >>>
- SEO checklist voor beginners
Wat is SEO?
Als je net begonnen bent met affiliate marketing en een website online hebt staan. Of je hebt een Wordpress website voor je sport of hobbyclub gemaakt dan wil je maar één ding en dat is….
Hoger scoren in Google!
Met SEO kun je op een gratis manier meer bezoekers naar je website realiseren. Als je gaat beginnen met SEO kun je hier goede resultaten mee behalen maar wat is SEO eigenlijk?
SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie. Om je website zo goed mogelijk aan te passen voor de zoekmachines
Het belangrijkste met het verbeteren van seo op je website is dat je bezoeker een goede lezerservaring heeft. Alleen dan zal deze langer op je website verblijven en mogelijk doorklikken naar andere blogs op je website.
Je moet er altijd voor zorgen dat je teksten lekker en makkelijk leesbaar zijn. Jij wilt dat de bezoeker een goede lezerservaring heeft.
Een artikel dat over geoptimaliseerde SEO bevat zal niet lekker lezen en de bezoeker zal voortijdig je website verlaten.
Dat is niet de bedoeling🤭!
Wat is de juiste manier om te beginnen met SEO, hier krijg je mij set-tips voor beginners.
Hoe werkt SEO?
Om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten kun je gebruik maken van SEO. Het is niet precies bekend maar er word gezegd dat er 200 factoren een rol spelen bij Google die de volgorde bepalen van de zoekresultaten.
Dus als jij gaat beginnen met SEO is het goed om rekening te houden met de ‘regels’ die bekend zijn om beter te scoren in Google.
Één van die factoren is bijvoorbeeld de laadtijd van je website. Google geeft de voorkeur aan een snelle laadtijd van een pagina. Een snelle website is dus belangrijk.
Eigenlijk is het heel simpel als jij ervoor zorgt dat je de beste content schrijft en je bezoekers de beste lees ervaring geeft dan is de kans het grootst dat jij ook hoog in de zoekresultaten komt.
Dus ik zou zeggen …..🤓
Klaar voor de start SEO beginners ?
Jij bent natuurlijk hartstikke trots op je affiliate website die net een paar weken online staat. Het is veel werk geweest en wil dus ook zo snel mogelijk zoveel mogelijk bezoekers.
Je weet inmiddels dat je ook met SEO moet beginnen. Voor je hiermee aan de gang gaat zijn er twee dingen die je nog moet doen.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat je al wel weet dat je website is geïndexeerd door Google. Weet je dit niet zeker controleer dit dan even op de volgende manier:
Open je Google browser en tik hier het volgende in: site:www.jewebsitenaam.nl of .com ligt eraan waar deze op eindigt. Krijg je hier de melding ‘geen resultaten’ dan is je website nog niet geïndexeerd.
Mijn website is nog niet geïndexeerd wat moet ik nu doen?
Je kunt op deze pagina van Google lezen wat je hieraan kunt doen.
Als al (of bijna allemaal) je pagina’s te zien zijn dan word je website geïndexeerd dus dat is helemaal oké!
Als je dit hebt gecontroleerd of mogelijk hebt opgelost 😉 dan is de eerste stap je website aanmelden bij Google Search Console.
Waarom moet je dat doen? Omdat je hier veel informatie uit kunt halen die je weer verder kunnen helpen.
De informatie die je kunt bekijken op Google Search Console:
- wat de prestatie’s zijn van je website
- Wat je gemiddelde positie is
- Op welke zoekwoorden je word gevonden
- Het aantal vertoningen
- Hoevaak er geklikt is
En naast dit alles nog meer data die je verder kunnen helpen om je website te optimaliseren.
Één van de eerste dingen die je doet bij Google Search Console is je sitemap indienen. Dit is een overzicht van alle pagina’s op je website. Zoekmachines gebruiken de sitemap om de pagina’s van jou website vlot te indexeren.
Als de pagina’s op je website geïndexeerd zijn verschijnen ze in de zoekresultaten.
Als tweede stap moet je je ook aanmelden bij Google Analytics. In dit programma kun je zien hoeveel, wanneer en hoelang de bezoekers op je website komen en blijven.
Dit is een handige tool om een zo volledig mogelijk zicht te krijgen over wat er gebeurd op je website. En kun je zien of je meer organische groei realiseert.
Als je dit hebt geïnstalleerd op je website dan kun je straks ook precies zien wat de seo verbeteringen hebben gedaan.
Ze zeggen niet voor niks meten is weten 😉!
Je aanmelden bij Google My Business heeft als voordeel dat je duidelijk zichtbaar bent en sneller gevonden werd dan je concurrent. (Als die zich niet heeft aangemeld)
Waar bestaat zoekmachineoptimalisatie uit?
Techniek, autoriteit en content dit zijn de drie belangrijkste zaken als het gaat om SEO.
Het is dus niet één ding dat je aanpast op je website er zijn een aantal onderdelen die je in de gaten moet houden. Als je aan de slag gaat met seo dan moet je website technisch in orde zijn.
Techniek
Het is geen probleem als jij een online business start met een gratis website software. Er is enorm veel keus in templates en de één is nog mooier en flitsender dan de ander. Wat je niet moet vergeten is dat je website technisch goed in elkaar zit.
Dus zorg ervoor als je veel werk steekt in het opzetten van een website dat je zeker weet dat de basis goed is.
De zoekmachinerobots moeten bij je website kunnen komen.
De website moet een snelle laadtijd hebben dit vind Google heel belangrijk omdat deze de bezoeker de beste lezerservaring wilt geven.
Naast dat de zoekmachines je website moeten kunnen vinden moeten ze ook goed door je website kunnen crawlen.
Wat is crawling?
Als Google door je website ‘wandelt’ en pagina voor pagina leest waar je website over gaat. Door een goede interne linkbuilding kunnen de robots makkelijk van de ene naar de andere pagina komen. Dat noemen ze crawling.
Als Google weet waar je website over gaat word vind er indexering plaats. Er word gekeken of de content goed genoeg is om in de zoekresultaten zichtbaar te zijn.
In deze seo handleiding voor beginners zet ik de belangrijkste zaken over techniek en gebruiksgemak even onder elkaar:
- Snelle laadtijd van je website
- Een duidelijk menu maak dit niet te groot
- Zorg dat alles makkelijk te vinden is op je website
- Activeer de Breadcrumbs op je website zodat je lezer weet waar deze is op je website
- Zorg ervoor dat je website mobile friendly is
Robots.txt instelling controleren
Het is belangrijk om geïndexeerd te worden dat je website ook werd gevonden zoals ik al eerder heb geschreven.
Het robots.txt bestand is een document waarin aan de crawlers word aangegeven welke delen van je website wel en welke pagina’s niet gecrawld moeten worden.
De robots hebben maar een bepaalde tijd om je website te ‘doorkruizen’ dan is het dus belangrijk dat ze de pagina’s die niet belangrijk zijn voor je website overslaan.
Een voorbeeld:
Je privacy policy pagina moet goed vindbaar zijn voor je bezoeker. Deze pagina hoeft niet gecrawld te worden door de robots zet deze pagina dan ook op no-index.
Een andere mogelijkheid is om interne links op je website te voorzien van een no-follow. Als jij je bezoeker in je blog verwijst naar een betaalpagina dan is dit niet belangrijk voor de robots.
Zorg er dan voor dat deze interne linken op no-follow staan zodat Google geen tijd besteed aan deze pagina(’s).
Autoriteit
Om autoriteit op te bouwen in de niche waarin jij zit zijn backlinks heel belangrijk. Dit noemen ze ook wel Off-site seo. Alles wat indirect op je website gebeurt.
Je kunt hierbij denken aan artikelen, die op jou website staan, die gedeeld worden door anderen, likes die je krijgt en reacties in de sociale media die weer kunnen zorgen voor meer bezoekers naar je website.
Het krijgen van backlinks is belangrijk voor de autoriteit van je website. Als andere websites gaan linken naar blogs op jou website is dat een goed teken. Zeker als dit websites zijn met een hoge DM (Domein authority)
Hoe kom je aan (goede) backlinks?
Het verkrijgen van backlinks is een tijdrovend karwei. Ook moet er voldoende waardevolle content op je website staan. Alleen dan is een ander bereid om jou een backlink te geven.
Om te beginnen met het opbouwen van backlinks kun je kijken in je vrienden/familie of kennissenkring. Hebben zij een website vraag dan of ze naar je willen linken.
Je kunt ook kijken of er leveranciers en partners zijn die naar jou content willen linken. Je kunt een speciaal blog aan ze besteden waar zij dan naartoe kunnen verwijzen.
Wat je ook kan helpen bij het krijgen van backlinks is het volgende. Als jij een artikel hebt geschreven over een bepaald onderwerp ga je in Google op zoek naar relevante bedrijven.
Je mailt hun met de vraag of ze je artikel hebben gelezen en of het interessant is om hiernaartoe te linken.
Dit is een arbeidsintensief klus(je) maar als je de backlink krijgt naar je website dan is dat wel goed voor je autoriteit.
Wat je ook kunt doen is gastbloggen. Door een goed artikel te schrijven voor een andere website over jou product of dienst. Dit kost tijd om goede content te schrijven maar als het geplaatst word met een link naar jou website heb je een gratis backlink.
Met het maken van een waardevolle infographic en die op je website te plaatsen en op sociale media bestaat de kans dat anderen deze ook gaan gebruiken.
Als je ervoor zorgt dat ze hem op een makkelijke manier kunnen gebruiken met een verwijzing naar jou website dan bestaat de kans dat je hier ook een aantal backlinks mee krijgt-
Content
‘Content is King’ dat is een uitdrukking die je vast al eens eerder voorbij hebt zien komen. Je moet ervoor zorgen dat je waardevolle en unieke content op je website plaatst.
Het schrijven en plaatsen van relevante content is een belangrijke factor. Je gaat sneller zichtbaar en dus gevonden worden als het duidelijk is over welk onderwerp je website gaat.
Deze website gaat over affiliate marketing. Ik probeer met mijn blogs anderen verder te helpen door waardevolle en unieke content te plaatsen die betrekking hebben op affiliate marketing.
Je zult begrijpen dat als ik op deze bouwjeonlinebuisnessgids een blog plaats dat gaat over een totaal ander onderwerp dit niet naar voren zal komen in de zoekresultaten.
Voorbeeld:
Een stuk over hondenvoer op deze website zal Google in ‘verwarring' brengen omdat deze website over het bouwen van een online business gaat. De kans dat dit blog, over hondenvoer, scoort in de zoekresultaten is erg klein.
Hetzelfde blog op een website die alleen maar over honden gaat maakt een veel grotere kans om naar boven te komen in de zoekresultaten.
Hoe weet je of het artikel dat jij hebt geschreven of wilt schrijven relevant is. Het is goed om voor je tijd besteed aan content te onderzoeken of erop word gezocht.
Door het doen van een goed zoekwoordenonderzoek kom je daar achter.
Kijk in Google wat mensen intikken om het antwoord te krijgen op hun vraag over het onderwerp waar jij een blog over gaat schrijven. Welke zoekwoorden/zinnen komen er naar boven.
Zorg ervoor dat je die zoekwoorden in je tekst verwerkt zodat de zoekmachines weten waar jou blog overgaat. Alleen dan maak je de beste kans om in de zoekresultaten zichtbaar te worden.
Relevantie is de key tot succes.
Als jij een product of dienst wilt promoten zorg er dan voor dat er in je artikel de volgende zaken duidelijk beschreven staat:
- Hoe het product werkt
- Waar het product je bij helpt, oplossing bieden
- Waarom je juist dit product moet aanschaffen, voordelen benoemen
- Geef antwoorden op de vragen die bij je zoekwoordenonderzoek naar boven komen
- Gebruik afbeeldingen, video’s zodat de bezoeker een goede lezerservaring heeft
- Zorg voor duidelijke Call to Action buttons
Verder met de seo handleiding voor beginners
Nu aan de slag met on-site seo
Om je website te verbeteren met seo is het het makkelijkst om te beginnen met de content die al op je website staat. Als je die optimaliseert voor seo dan zal deze beter mee kunnen doen in de zoekresultaten.
Waar moet je hoofd zoekwoord zeker staan?
Je hebt een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd en je content geschreven. Weet je niet of heb je nog nooit geen zoekwoordenonderzoek gedaan verderop in dit artikel …………………..
Zorg ervoor dat je zoekwoord op de volgende belangrijke punten terug te vinden is staan ze daar nog niet verbeter dit dan:
- H1, het zoekwoord moet in je titel voorkomen
- Zorg ervoor dat het zoekwoord ook in je subkoppen H2, H3 voorkomt
- Het zoekwoord moet ook in de eerste alinea voorkomen, het liefst zo ver mogelijk aan het begin en je kunt het dik gedrukt maken
- Het is belangrijk dat je zoekwoord een aantal keren in de tekst voorkomt
- Gebruik ook verschillende synoniemen van je zoekwoord in je tekst
- Het is goed om in je URL het zoekwoord te zetten
- De Title van je artikel die zichtbaar is in de zoekresultaten van Google moet het zoekwoord bevatten.
- Maak een duidelijke meta omschrijving met je zoekwoord erin, bekijk de meta omschrijving van je blog die online staat. Is het prikkelend genoeg zou jij dit aanklikken? Niet, …verbeter het dan!
- Gebruik je zoekwoord ook bij je ALT tekst van je afbeelding
Waarom is interne linkbuilding belangrijk voor je SEO?
Als je gaat beginnen met seo dan is een belangrijk onderdeel om je website als een spinnenweb aan elkaar te verbinden. Dit kun je doen door je blogs onderling te verbinden met interne linkbuilding.
Door interne linken te gebruiken maak je het voor de zoekmachines makkelijk om door je website te crawlen. Google kan op deze manier ook beter je website indexeren.
Zorg voor relevante interne linkbuilding in je website en gebruik de juiste anchor tekst. Ik geef je even een voorbeeld met wat ik hiermee bedoel.
Wil jij meer weten over SEO leren dan moet je zeker de IMU cursus Meester in SEO volgen. Hier leer je alles wat je moet weten over zoekmachineoptimalisatie.
Of
Wil jij meer weten over SEO leren dan moet je zeker de IMU cursus Meester in SEO volgen. Hier leer je alles wat je moet weten over zoekmachineoptimalisatie. Klik dan hier >>
Je kunt in beide zinnen doorklikken naar mijn review over mijn ervaring met deze seo cursus. Door IMU cursus Meester in SEO als anchor tekst te gebruiken is het voor Google direct duidelijk waar de volgende pagina over gaat.
Wil je mijn ervaringen lezen van de Meester in SEO lees dan mijn review zeker even.
Verwijder dode links op je website
Heb jij ook zo’n hekel als je aan het ‘Googlen’ bent dat je op een ‘404 page not found’ pagina uitkomt? Dan ben je niet de enige want de zoekmachines hebben dat ook.
Zorg er altijd voor dat wanneer jij een pagina ‘weggooit’ je de URL van deze pagina een redirect geeft.
Dit betekend dat je de oude URL een nieuwe verwijzing geeft naar een andere pagina op je website. Zo voorkom je dat je bezoeker op een 404 pagina uitkomt dus een positieve lezerservaring!
Zoekwoordenonderzoek
In dit blog seo voor beginners mag het hoofdstuk zoekwoorden onderzoek niet ontbreken.
Het zoektermenonderzoek is een belangrijke factor in het ranken van je blog in de zoekresultaten. Weet jij wie je doelgroep is? Welke zoektermen ze gebruiken? Welke vragen ze stellen? Dan ben je al goed op weg.
Het is belangrijk om precies te weten wat de zoek intentie is bij de zoekopdracht.
Voorbeeld:
Ben jij op zoek naar de beste seo cursus dan tik jij in Google in:
Wat is de beste SEO cursus?
Ik heb een review geschreven over de IMU cursus Meester in SEO. Toen ik mijn ervaringen over deze training in een review wil gaan delen ben ik eerst gaan kijken welke zoekopdrachten er naar boven komen.
Als ik weet welke zoektermen er gebruikt worden ga ik deze verwerken in mijn review. Als je dit op de juiste manier toepast dan ga je in de zoekresultaten verschijnen.
Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk zoekwoorden en synoniemen gebruikt in je tekst. Natuurlijk wel zo dat de tekst goed leesbaar blijft. Je schrijft tenslotte voor mensen en niet voor robots.
In Google Search Console kun jij zien op welke zoekwoorden jij gevonden wordt. Je kunt met deze kennis je website verder optimaliseren.
Bekijk deze video even als je hier nog wat meer van wil weten.
Tools voor SEO
- Answer the public
Ga jij ook aan de slag met het doen van zoekwoordenonderzoek dan kan deze tool je daarbij helpen. Je kunt precies zien welke vragen er worden gesteld over het onderwerp waar jij over wilt schrijven. Door eerst te onderzoeken wat dat is kun je de juiste content schrijven die relevant is op de vragen en inhoud.
- Yoast SEO
Als jij in Wordpress werkt met je website dan ken je deze tool vast wel. Met de Yoast SEO plug-in krijg je precies te zien wat goed is, wat beter kan en wat je moet optimaliseren. Zeker als je past begint met SEO is dit een heel handig - Google kenword planner
Met de Google keyword planner zie je in het overzicht het aantal keren dat er op het zoekwoord word gezocht en je krijgt vergelijkbare zoektermen. Kies hier de beste zoekwoorden voor jou onderwerp uit. Zo kun je op een makkelijke manier je website optimaliseren.
- Google Adwords zoekwoorden planner
Met het Google Ads account kun je gebruik maken van deze handige tool. Door je zoekterm in de zoekwoordenplanner in te typen krijg je een lijst met ideeën waar jij je content over kunt schrijven.
- Ubersuggest
In deze tool kun je dagelijks gratis 3 opdrachten gebruiken bij het vinden van de juiste zoektermen voor je onderwerp. Als je gebruik maakt van de betaalde versie dan kun je onbeperkt zoeken. Ik heb een tijd de betaalde versie gebruikt en vind hem erg prettig om mee te werken. Zeker aan te raden dus.
- Keywords everywhere
Dit is een extensie die je met zowel Google, Chrome en Firefox kunt gebruiken. Het geeft je gerelateerde zoekwoorden en volumes op een snelle manier aan de zijkant van je scherm weer.
- Ahrefs en Semrush zijn twee tools waarin je veel kunt terug vinden en kunt uitlezen. Alleen is dit als je net begint met SEO nog niet nodig.
Het belangrijkste is om de eerst de zaken op orde te krijgen die je in dit artikel hebt kunnen lezen. Daarna kun je steeds een stapje verder gaan. En dan kun je een uitgebreidere tool zoals Ahrefs of Semrush gaan gebruiken.
Conclusie
Door een blog te schrijven over SEO voor beginners hoop ik dat jij weer verder kunt met het optimaliseren van jou website.
SEO leren is in het begin een beetje lastig maar als je stap voor stap de wijzigingen doorvoert dan ga jij hier ook resultaat van zien net zoals ik.
Wat is er nou leuker om het zelf te doen?!
Zeker als jij hier tegenop ziet of je hebt er geen tijd voor dan kun je altijd een SEO specialist inschakelen om jou verder te helpen.
Het allerbelangrijkste waar je rekening mee moet houden is dat Search Engine Otimization een langzaam proces is. Sms kun je geluk hebben en al wat sneller resultaat zien maar hou rekening met een aantal maanden.
Ik wens je veel succes en als je nog vragen hebt stel ze gerust door te reageren op dit artikel.
Meer SEO leren volg dan zeker de seo opleiding van de IMU: Meester in SEO
SEO handleiding voor beginners >>>
SEO checklist voor beginners
Het is een iets langer blog geworden als gedacht dus zet ik hier nog even alles onder elkaar. Met deze checklist heb je een goed overzicht waar je moet beginnen.
- Je website zelf aanpassen is de goedkoopste manier om SEO toe te passen
- Zorg dat je website geïndexeerd is
- Meld je aan bij Google Search Console
- Koppel je website met Google Analytics
- Controleer de techniek van je website
- Content is King, schrijf unieke en waardevolle content
- Doe goed zoekwoordenonderzoek, relevantie is van groot belang om resultaat te zien
- Zorg dat je kenwords op de juiste plaatsen voorkomen, Titel, metadiscription, alt-tag, eerste alinea, enkele keren in de tekst, gebruik synoniemen.
- Werk aan interne linkbuilding, link relevante blogs middels interne linken aan elkaar
- Ga kijken he je backlinks kunt krijgen naar je website
- De plug-in van Yoast is een handige tool voor je Wordpress website om je content seo te optimaliseren
- Check de dode links, Google search console geeft ze precies aan
- Duidelijk doel, wat wil je bereiken waar werk je naartoe. Meer bezoekers, verkopen of bekendheid
- Een seo specialist om vragen te stellen
- Hou er rekening mee dat SEO veel tijd kost