Om de beste SEO teksten te schrijven moet je op zoek naar de beste SEO cursus. Zo simpel is het… of toch niet? Ben jij bezig om je website te optimaliseren? Wil jij je SEO optimalisatie zelf doen? Of wil je SEO specialist worden en ben je op zoek naar de beste opleiding SEO copywriting?
Ik ben toen ik begon met affiliate marketing op zoek gegaan naar een goede training om te schrijven voor het web. Het allerbelangrijkste is dat je schrijft voor de bezoekers en niet voor de zoekmachines.
Maar je wil natuurlijk wel 'snel' gevonden worden met jouw blog. En hoe pak je dit op de beste manier aan zonder dat dit een heleboel geld kost? Simpel door SEO optimalisatie zelf te doen.
Door het doen van goed SEO zoekwoordenonderzoek, pakkende teksten voor je website te schrijven en de juiste SEO technieken toe te passen word jij sneller gevonden in de zoekresultaten.
Om jou te helpen heb ik dit artikel geschreven zodat jij de beste keus maakt welke SEO copywriting opleiding je 'moet' volgen.
In deze 'cursus blog schrijven' leer ik je meer over Search Engine Optimalization en hoe je dit het beste kunt toepassen in het schrijven van blogs voor je affiliate website of andere websites.
Inhoudsopgave
Pakkende teksten voor je website schrijven
Alles is makkelijk als je weet hoe je het moet doen, toch? Dat geld ook voor pakkende teksten schrijven voor je website. Toen ik net begon met mijn affiliate marketing website schreef ik waardevolle content maar niet gericht op zoekmachineoptimalisatie.
Ik had nog nooit van SEO gehoord dus wist ook niet waarom en hoe ik dat kon toepassen op mijn affiliate website. Nu weet ik hoe ik de ‘beste’ kan schrijven voor het web en dat blijkt ook want anders was jij nu hier niet terecht gekomen. 👍🏻
Er zijn een aantal spelregels waar jij je aan moet houden voor het schrijven van goede SEO teksten. Met de Google SEO handleiding in de opleiding van de IMU krijg jij het beste resultaat.
Allereerst is de gebruikerservaring belangrijk en daarnaast de zoekintentie.
Welk doel heeft je tekst!
Op welke vragen geef jij antwoord in je artikel, waar help jij de bezoeker mee? Zorg dat het onderwerp duidelijk is en houd je doel helder. Het beste is je te richten op het beantwoorden van één vraag per artikel.
In de cursus schrijven voor het web van de IMU komt alles aan bod. Zie het maar als de Google SEO handleiding voor het beste resultaat voor jou website.
Zoekintentie en gebruikerservaring is als het gaat om het schrijven van pakkende teksten voor het web de twee belangrijkste zaken.
Daarnaast kun je nog een aantal dingen doen waardoor je sneller en beter zichtbaar bent in de zoekresultaten van de zoekmachines.
Je krijgt van mij in dit artikel ook nog een aantal SEO tips.
Waarom is schrijven voor het web belangrijk?
De reden waarom SEO teksten schrijven belangrijk is leg ik je even uit.
Google wil de bezoekers het beste antwoord geven op de vragen die zij stellen in de zoekbalk. Hoe sneller Google jouw artikel of pagina kan lezen en begrijpen des te hoger laat Google jouw pagina zien in de zoekresultaten.
Vanzelfsprekend moet de content die je plaatst uniek en waardevol zijn zodat de zoeker wordt geholpen met zijn vraag of probleem.
Er zijn ontelbaar veel factoren waar je aan moet voldoen om hoog te scoren in Google. Niemand weet precies hoeveel factoren dit zijn, een getal wat vaak naar voren komt is 200. Niemand kent de Google SEO handleiding precies.
De factoren die wel bekend zijn daar kun je wat mee doen. Door de vaak kleine aanpassingen kun je al snel veel resultaat bereiken.
Maar hoe weet jij nou welke aanpassingen dat moeten zijn?
Er zijn een paar belangrijke factoren die zowel on-page als off-page van toepassing zijn.
In mijn artikel ‘SEO verbeteren met deze 16 tips’ kun je meer lezen hierover >>>
In dit blog houd ik me even alleen bij het SEO teksten schrijven want dat is de basis. Google maar ook de andere zoekmachines zijn tekstverwerkers. Daarom is het belangrijk dat het snel duidelijk is waar jouw blog of pagina over gaat.
Alleen dan is het mogelijk om hoog in de zoekresultaten te komen.
SEO optimalisatie zelf doen
Wat ik geleerd heb in de cursus van de IMU over SEO is dat ik weet waar ik mijn zoekwoorden moet laten terugkomen.
Ik kan doordat ik deze opleiding heb gevolgd mijn website zelf optimaliseren. Of je nu gewone webteksten wilt schrijven, redactioneel of marketing teksten schrijft het komt allemaal op hetzelfde neer.
Wil jij een goede SEO tekst (leren) schrijven dan is het allerbelangrijkste dat je tekst één onderwerp heeft. Dit onderwerp hangt samen met je hoofd-zoekwoord.
Zorg ervoor dat je tekst aansluit bij de zoekintentie van de bezoeker. Ik zal later in dit artikel nog nader ingaan op de zoekintentie.
Je moet ervoor zorgen dat je zoekwoord op de volgende plaatsen staat:
- H1 Titel, het zoekwoord moet in de titel van je artikel staan
- Ook moet je het zoekwoord terug laten komen in je subkoppen H2 en H3
- Plaats het zoekwoord ook een aantal keren in je tekst maar ga het niet overdreven veel gebruiken
- Het is ook belangrijk om je zoekwoord in de slug te gebruiken, de slug is het gedeelte in je URL dat achter je domeinnaam staat. Bijvoorbeeld; www.jouwdomeinnaam.nl/zoekwoord-staat-hier/
- Zet het zoekwoord in de eerste alinea van je tekst zo ver mogelijk vooraan en dikgedrukt
- Gebruik synoniemen van je zoekwoord in je tekst
- Gebruik zoveel mogelijk relevante zoektermen
- Verwerk interne links naar relevante pagina’s op je website
- Plaats uitgaande links naar website(s) met een goede autoriteit
Als dit allemaal goed staat ben je al een flink eind op weg naar het schrijven voor het web.
Daarnaast zal Google ‘in de gaten’ houden of jouw tekst relevant is aan de zoekintentie.
Er word gekeken hoe vaak er daadwerkelijk op jouw pagina word geklikt als jij in de zoekresultaten naar boven komt. Dit noemen ze ook wel de Click Through Rate (CTR)
De CTR is het aantal klikken op uw advertentie gedeeld door het aantal keren dat uw advertentie wordt weergegeven: klikken ÷ vertoningen = CTR. Als u bijvoorbeeld 5 klikken en 100 vertoningen heeft, is uw CTR 5%.
[bron: Google]
Als de bezoeker op jouw artikel komt en dit helemaal uit leest dan betekend het dat de relevantie en de zoekintentie goed op elkaar aansluiten.
Verlaat de bezoeker meteen weer de pagina dan sluiten de zoekintentie en de relevantie van jouw artikel niet op elkaar aan. Hiermee word je Bounce rate bepaald.
Bounce rate ofwel bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies, of het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd.
[bron: Google]
Als de bezoeker verder doorklikt op je webpagina via de interne links naar andere pagina’s dan is dit een teken dat jij goede informatie geeft. [interne links zijn goed voor je SEO]
Als jouw bezoeker dit vervolgens ook nog eens deelt op sociale media of ze geven een like dan is de betrokkenheid groot en dat is goed.
In de Engagement Metrics wordt bekeken hoe betrokken jouw ‘publiek’ is. Je kunt dit gegeven terug vinden in Google Analytics.
Lees meer over zoekintenties
Dit was/is voor mij nog steeds een lastig dingetje. Ik ga je hier uitleggen waarom het een heel belangrijk punt is in SEO. Dit is (één van) de sleutels om zichtbaar of onzichtbaar te zijn in de zoekresultaten.
In deze cursus blog schrijven leer jij om teksten te schrijven en antwoord te geven op één vraag per geschreven blog. Wat wil de bezoeker weten? Welke zoekopdracht word er gegeven en welk antwoord past hierbij?
De zoekmachines willen het beste en het snelste antwoord geven op de zoekopdracht. Als jij duidelijk en waardevol bent in je geschreven tekst dan kom jij hoog in de zoekresultaten tevoorschijn.
Allemaal vragen waar ik in het begin van mijn affiliate marketing carrière geen kaas van had gegeten. En het heeft ook lang geduurd voor ik dit onder de knie had.
En ik ga er nog steeds wel eens de fout mee in 😡!
Heb ik een artikel geschreven over een bepaald onderwerp maar heb ik het veel te breed gemaakt en geef ik antwoord op verschillende vragen.
Dat is dus niet handig!
Het is belangrijk dat je erachter komt wat precies de zoekintentie is. Als je dat weet dan kun je hier relevante content over schrijven. En maak je de beste kans om te winnen in Google.
Er zijn verschillende soorten zoekintenties; de informatieve, commerciële, navigerende, en de transactionele zoekintentie.
Wil jij bijvoorbeeld een product verkopen via jouw artikel dan zul je een transactionele tekst moeten schrijven. Het is belangrijk dat je kooptermen in je tekst verwerkt, je wilt tenslotte dìe bezoeker die op zoek is om juist dàt product te kopen.
In mijn blog over ‘achterhaal de zoekintentie en jij zult gevonden worden’ kun je meer lezen over de verschillende soorten zoekintenties.
Nog even een voorbeeld om het extra duidelijk te maken en ik zeker weet dat je begrijpt wat ik hiermee bedoel.
Het zoekwoord is ‘televisie’
Als jij, de zoeker, het word televisie intikt in Google krijg je de volgende resultaten te zien.
Het is voor Google niet helemaal duidelijk wat jij wilt.
- Ben je op zoek naar de goedkoopste televisie?
- Wil je een televisie kopen?
- Misschien wil je verschillende televisie’s vergelijken?
- Ben jij op zoek naar de beste televisie?
Inmiddels krijg je vaak een kader met de titel: Mensen vragen ook?
Dit noemen ze een Featured Snippet. Hier kun jij snel het antwoord vinden op een zoekvraag die jij hebt gesteld.
Zo kun jij dus heel snel het antwoord krijgen op de vragen die jij stelt.
Als jij middels SEO teksten schrijven het antwoord op de juiste zoekintentie geeft dan snap je hoe het werkt om hoog in de zoekresultaten te komen.
Long tail zoektermen gebruiken
Als je goede SEO teksten schrijft is het ook raadzaam om zogeheten ‘long tail’ zoektermen te gebruiken.
Ga jezelf maar na, als je iets opzoekt in de zoekmachines dan tik je vaak hele zinnen in.
Het is makkelijker om op de zoekterm “wat is de beste SEO cursus” te ranken dan wanneer je alleen op “SEO” schrijft.
Kies er ook altijd voor om waardevolle, unieke content te maken. Je zult begrijpen dat een blog die alle vragen van de bezoeker over een onderwerp of product beantwoordt hoger zal scoren dan wanneer je het product omschrijft met een paar woordjes.
Ga op zoek naar de Long tail zoekwoorden om nog sneller in de zoekresultaten naar boven te komen.
Wat mij ook erg heeft geholpen is de Yoast Wordpress SEO plug-in tool. Je zet je tekst op je website software en ziet onderaan precies wat er goed, minder goed en wat misschien wel fout is.
Dus weet je wat je moet aanpassen voor betere SEO.
Een handige tool die je helpt om de eerste stappen in SEO te zetten.
Samen met de IMU cursus Meester in SEO krijg jij ook steeds meer grip op het schrijven van de beste teksten voor de zoekmachines.
Schrijf voor mensen, niet voor robots
Hoe schrijf je goede SEO teksten die aantrekkelijk zijn voor mensen? Het allerbelangrijkst van een tekst die jij schrijft is dat die lekker leest. De lezer moet een goede lezers-ervaring krijgen. Krijgt hij die niet dan zal die jouw geweldige blog niet (uit)lezen.
Houd bij het schrijven van je teksten daarom ook altijd voor ogen dat je voor mensen aan het schrijven bent. Zorg dat je geen overkill aan seo zoekwoorden in de tekst verwerkt.
De zoekmachines worden steeds ‘slimmer’ en pikken de pagina’s eruit die het meeste gelezen worden. Ook als de bezoeker doorklikt naar andere relevante artikelen op de website is dit een goed teken.
Zorg er dus altijd voor dat er reden is om langer op jouw website te blijven. Bezoekers die lang op jouw website blijven zorgen ervoor dat jij op de lange termijn gaat winnen van alle anderen.
Als het onderwerp van je pagina duidelijk is en centraal staat èn je zet de zoekwoorden op de juiste plaats dan gaat het goed komen.
Training SEO teksten schrijven
Welke training SEO teksten schrijven kun je het beste volgen? Voor mij is er maar één nummer 1!
Ik heb de fijne kneepjes van het vak geleerd van de SEO specialist IMU.
Door het volgen van deze cursus heb ik meer inzicht gekregen hoe zoekmachine optimalisatie werkt.
Het toepassen van de kennis op mijn website heeft veel verschil gemaakt. Ik beveel deze SEO training dan ook graag aan.
Succes!