
NFT’s en hun waarde
Naarmate meer mensen bekend worden met de NFT wereld gaat vaak de waarde van afzonderlijke NFT’s omhoog.
Hoe groter de vraag, hoe hoger de prijzen. Dat marktmechanisme is wel bekend en begrijpelijk.
Maar waarom worden er voor sommige NFT’s wel duizenden euro’s betaald? Hoezo voor een digitale afbeelding zo veel geld wegleggen?
Toen ik een vriend van mij over NFTs en hun prijzen vertelde dacht hij dat ik gek was geworden.
Hoezo wordt er er voor een aangeklede aap ruim $ 250.000 betaald, op het moment van schrijven de goedkoopste Bored Ape?
Hierna loopt de prijs zelfs alleen maar op. We zitten nu al een aantal weken in de Bear market (febr/mrt ‘22) dus als we straks in een bull-run terechtkomen zullen de prijzen alleen nog maar hoger worden.
Omdat mensen niet precies weten wat er werkelijk in de NFT Space gebeurd heerst er een grote mate van scepsis.
Het is voor veel mensen moeilijk te begrijpen waarom NFTs (non fungible token) voor zulke enorme bedragen worden gekocht.
Zonder dat ze precies weten wat er achter de NFT schuil gaat word er al snel geroepen dat het een pyramidespel, scam of andere vorm van oplichting is.
Sommigen spreken ook over een grote zeepbel die straks uit elkaar spat.
En dan hebben we het nog niet gehad over de artistieke ‘inhoud’ van het digitale plaatje.
Waarom duizenden dollars neertellen voor een Crypto Punk die uit een paar pixels bestaat? Een kind kan dit ook maken!
Of wat denk je van grond kopen in de Metaverse in de vorm van een NFT?
Hier kom je ook al prijzen tegen van een slordige 10 ETH.
Doet de esthetiek er wel toe of is het iets anders wat de waarde van de NFT bepaald.
In dit artikel krijg je antwoord op al je vragen waarom er zoveel geld wordt weggelegd voor digitaal Artwork in de vorm van NFT’s.
Wat beïnvloed de waarde van een NFT?
Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn op de waarde van een NFT.
Je moet dan denken aan de utility, eigendom, schaarste, esthetiek, community, technologie en identiteit.
Elke factor is op zichzelf belangrijk en bepaald mede de waarde van een NFT set.
Aan het einde van dit artikel snap je beter waarom een NFT zoveel waarde heeft.
Wil jij alles leren over succesvol handelen met NFT's?
Volg dan zeker de NFT cursus van Mitchel van Duuren volgen
Waarde van utility van de NFT
Bij de start van het NFT tijdperk lag de focus met name op de waarde van de kunst. Er is sinds medio 2021 een enorme verschuiving ontstaan.
Het is voor de waarde van de NFT set van groot belang om een visie met toekomst uit te schrijven.
Dit wordt meestal gedaan in de vorm van een roadmap.
Wat wordt er aan de eigenaren van een NFT, ook wel Hodlers genoemd, voor waarde geboden?
Door houders veel extra waarde te bieden weet het team van een set deze aan zich te binden.
Dat zorgt ervoor dat ze de NFT vast gaan houden, wat goed is voor de waarde van een set.
Wat word er aan de community terug gegeven in de vorm van gratis Airdrops, real life evenementen voor members en gratis merchandise?
Ook toegang tot de Metaverse en invloed op de toekomst van de set via DAO’s is van grote invloed op de waarde van de NFT.
Pas geleden is er een gigantische airdrop geweest van de BAYC, eigenaars van een Bored Ape kregen soms wel honderduizenden dollars in zijn wallet.
Alleen maar door een Bored Ape te bezitten!?
Dit is een vorm van passief inkomen verdienen met NFT’s.
Op deze utility zal de komende maanden alleen nog meer de nadruk komen te liggen.
Waarde van eigendom
Iedere NFT heeft een uniek token ID-nummer op de Blockchain. Dit is d.m.v. een smart contract vastgelegd.
Hierin staat een (wallet) adres dat toebehoort aan de eigenaar van de NFT.
Iedere NFT is uniek en en niet vervangbaar zoals de naam, Non Fungible Token, al aangeeft.
NFT’s kunnen niet worden gekopieerd of gedupliceerd omdat ze ze zijn opgeslagen op de Blockchain.
De Blockchain is openbaar en voor iedereen toegankelijk. Je kunt alles terug vinden over de NFT waar jij interesse in hebt.
Je kunt alle transacties uit het verleden volgen, zoals wie de NFT in bezit heeft gehad en voor welke prijzen ze is gekocht en verkocht.
Ook kun je zien wanneer de NFT op de Blockchain is gezet, zo is de authenticiteit gemakkelijk te bepalen.
NFT’s worden opgeslagen op de blockchain en verwijzen naar metabestanden die je naar de creaties brengen in de vorm van een link.
De creaties kunnen afbeeldingen, muziekfragmenten, bewegende beelden, geluidsfragmenten of andere bestanden zijn.
De eigenaren zijn bekend en eenvoudig te achterhalen.
Zo kun jij de NFT kopen en verkopen op de blockchain zonder tussenkomst van derden.
Door deze vorm van opslag en transacties is het mogelijk om waarde aan het eigendom op te bouwen.
De blockchain is betrouwbaar omdat het gedecentraliseerd en geautomatiseerd is door computer technologie.
Niemand is eigenaar of beheerder in web 3.0!
Dat is het grote verschil met web 2.0.
Schaarste en zeldzaamheid bepalen waarde
Het is niet moeilijk om te begrijpen dat de Zonnebloemen van Van Gogh een enorme hoge waarde heeft, er is er tenslotte maar 1 van.
Dit geld in zekere zin ook in de NFT Space.
Er zijn sets met 10.000 NFTs die allemaal iets met elkaar gemeen hebben maar uiteindelijk allemaal uniek zijn.
Door afzonderlijke NFT’s zeldzame eigenschappen te geven gaat de waarde ervan omhoog.
In de NFT wereld spreken we dan van Rarity.
De nummer #1 in de set is ook (meestal) degene die de hoogste waarde heeft. Al was het alleen maar omdat de eerst uitgebrachte nou eenmaal altijd bijzonder is.
Zeldzaamheid is dus van groot belang voor de waarde van de NFT.
Als er naast zeldzaamheid ook schaarste optreed zal de prijs alleen maar verder stijgen.
Schaarste kan gecreëerd worden door de set maar een kleine oplage te geven of als eigenaren van de NFT besluiten ze niet in de verkoop aan te bieden.
Als er op welke manier dan ook schaarste ontstaat gaat de waarde van NFT’s omhoog.
Trends in de NFT wereld
Net zoals in het ‘normale’ leven kent ook de NFT wereld trends en modegrillen.
Als er ergens een trend ontstaat betekent dit een verhoogde populariteit en dus ook meer vraag.
En we hebben al gezien dat stijgende vraag de waarde omhoog doet gaan.
Trends worden vaak veroorzaakt door merken of personen die een grote invloed hebben op grote groepen mensen.
Ook in de NFT scene is dit van toepassing.
Sets zoals de BAYC en CryptoPunks zetten een trend die weer door anderen gevolgd wordt.
Celebraties en influencers
Trends worden in de NFT space vaak ook ingeleid door influencers en celebs met een grote achterband.
Als Paris Hilton aan al haar volgers laat zien dat ze een Bored Ape in haar bezit heeft is dat goed voor de gehele BAYC.
In de NFT wereld is Gary Vaynerchuk een zeer bekend persoon.
In het verleden heeft deze ondernemer grote zakelijke successen behaald.
In de NFT scene wordt hij gezien als een expert.
Als Gary iets twittert over een bepaalde set neemt de belangstelling hiervoor automatisch toe.
En als Gary V als adviseur optreed bij een NFT team zie je de floorprijzen omhoog gaan.
De Artistieke waarde van NFT’s
De waarde van NFT’s wordt dus voor een belangrijk deel mede door trends, schaarste, utility en influencers bepaald.
Al deze factoren zijn in staat de waarde van NFT’s te doen stijgen.
Vervolgens is het aan de markt om te beslissen wat waardevol is en wat niet.
Artistiek gezien ligt dit wat anders.
Wat is mooi en wat niet?
Dit is uiteraard erg persoonlijk maar als het gaat om waarde kun je wel wat feiten constateren.
Bijvoorbeeld over de kunstenaar zelf; heeft deze al veel werk verkocht en aan wie? Kan zijn of haar werk rekenen op positieve kritieken van kenners? Wordt het werk vertoond op belangrijke exposities?
Deze vragen hebben allemaal invloed op de waarde van het kunstwerk zelf, dat geld net zo goed voor digital art als voor kunst in real life!
De waarde van de community
De community is van belangrijke factor die de waarde van een NFT set mede bepaald.
Een team dat bouwt aan een hechte community van een NFT set en utility bied zal meer succesvol zijn dan wanneer hier weinig aandacht aan word besteed.
Een hechte community zorgt voor leden die hun NFT zullen vasthouden, ze worden wel hodlers genoemd.
Zij zijn degene die mede de prijs en dus waarde bepalen van de NFTs.
Mensen willen graag ergens bijhoren, onderdeel zijn van een gemeenschap. Of dit nu in de vorm is van een hobby, sport of vriendschap maakt niet uit.
We zijn altijd op zoek naar gelijkgestemden waar we onze ideeën en ervaringen kunnen delen.
Dit is niet anders als in de NFT Space.
Om deel uit re maken van een community kun je ‘lid’ worden in de Discord van de betreffende NFT set.
Samen kun je dan bouwen om de NFT set nog beter en sterker te maken.
Als er een sterke saamhorigheid is zal dit effect hebben op de waarde van de set.
Hodlers willen onderdeel blijven van die community en hierdoor zullen ze hun NFT vasthouden.
Dit zorgt dan weer voor schaarste en zal dus de waarde van de NFT set stijgen.
Als het team zorgt voor een goede roadmap met utility, waarbij de hodlers beloond worden voor hun ‘lidmaatschap’, zal dit ten goede komen aan de set.
Hierdoor willen meer mensen onderdeel uitmaken van de bewuste NFT set en word de vraag nog weer groter.
We weten allemaal wat het betekend als er schaarste ontstaat.
Het beste voorbeeld is de NFT set Bored Ape Jacht Club.
Als je vorig jaar bij het minten van de set een BAYC voor 0.08 ETH had gekocht en vastgehouden zou je er vandaag $ 500.000 mee hebben verdiend.
Door alleen het vast houden van de digitale token van de Bored Ape!!
Er is geen sprake van een scam, een pyramidespel of een zeepbel!
Alles is open en bloot op de blockchain te volgen!
Ook als je marketplace OpenSea bezoekt kun je zien waar de verschillende NFT’s voor worden verkocht.
Door het BAYC team is hard gewerkt om de hodlers aan zich te binden.
Dat doen ze met het weggeven van Airdrops in de vorm van NFT’s en het bieden van besloten Alpha lidmaatschappen.
In deze Alpha groepen wordt waardevolle info gedeeld over nieuwe NFT sets.
Ook worden er steeds meer live events georganiseerd door de teams van NFT sets waarbij hodlers elkaar kunnen ontmoeten.
Het hebben van een goede community is heel belangrijk voor de waarde van een NFT set.
Waarde van identiteit
Wij willen graag laten zien aan de wereld wie we zijn en wat we mooi vinden. Dit kun je op verschillende manieren uitdragen.
We kennen vast wel mensen in onze omgeving die een mooie auto rijden, of een bijzonder horloge of een Gucci tas hebben.
Door bepaalde merkartikelen te dragen of te hebben laat je zien wie je bent en waar je voor staat.
Mensen willen zich graag vereenzelvigen met bepaalde merken, met celebrities, sportmensen of -clubs.
Ook in de NFT wereld speelt de identiteit van de leden een grote rol. De NFT wordt nu al gebruikt als digitale indentiteit.
Met het groeien van de populariteit van NFT’s zal dit alleen maar groter worden.
Een BAYC als profiel foto zegt iets over jou.
Als jij via social media een bericht ontvangt van iemand met een waardevolle NFT als profile picture is dat hetzelfde als iemand die binnenkomt op kantoor met een Rolex aan zijn pols.
Het zegt iets over die persoon.
Iemand die een BAYC als profiel foto heeft kan dit gebruiken in zijn business. Door een waardevolle NFT token te bezitten zullen deuren eerder voor jou opengaan.
Naarmate we met zijn alleen Web 3.0 gaan omarmen en ons meer en meer in de Metaverse gaan bewegen wordt onze online identiteit steeds belangrijker.